Projekt Skandiaporten vinner pris för hållbar infrastruktur

Visionsbild av Skandiahamnen där två fullastade oceangående fartyg ligger vid kaj. Bild: Göteborg hamn
Visionsbild av Skandiahamnen där två fullastade oceangående fartyg ligger vid kaj. Bild: Göteborg hamn

Projekt Skandiaporten har utsetts till vinnare i kategorin hållbar infrastruktur vid årets Sweden Green Building Awards. Juryn lyfter fram omfattande klimatreducerande åtgärder och en markant minskning av projektets klimatpåverkan. Arbetet med kajförstärkningen i Skandiahamnen beskrivs som ett exempel på hur stora infrastrukturprojekt kan genomföras med låg klimatbelastning.

"Med 30 procent koldioxidreduktion anser jag ändå att den största vinsten går till framtidens generationer. Genom våra klimatsmarta materialval, innovativa lösningar och ett nära samarbete med NCC ute i Skandiahamnen har vi visat att det går att bygga koldioxidreducerande även i infrastrukturprojekt av miljardklass", säger Jan Andersson, projektledare för Skandiaporten på Göteborgs Hamn AB och fortsätter;

Redan från start har vi arbetat med en klimatkalkyl, som tydligt visar på skillnader i val av material. Vi har vågat ifrågasätta gamla invanda arbetsmetoder, under arbetets gång tänkt nytt och hela tiden haft fokus på att få ner koldioxidutsläppen. Denna kunskap kan vi framöver använda för att sätta ännu hårdare krav på våra upphandlingar framöver, säger Jan Andersson, projektledare för Skandiaporten på Göteborgs Hamn AB.

Juryns motivering:
”I en krävande och komplex miljö har årets vinnare visat mod och innovationskraft genom att satsa på klimatoptimerad grundläggning, systematiskt arbete med klimatreducerande åtgärder samt cirkulära lösningar. Resultatet är en nära 40 procentig minskning av klimatpåverkan. Med sitt helhetsperspektiv på hållbarhet visar projektet vägen för hela branschen, och är ett bevis på att hållbarhetsarbetet inte bara reducerar klimatpåverkan utan också skapar hög kvalitet och inspiration för framtida projekt.”

Jan Andersson. projektledare Skandiaporten på Göteborgs Hamn. Foto: Göteborgs Hamn AB

Åtgärder som minskar projektets klimatpåverkan

Material & konstruktion:

  • Materialval med lägre klimatpåverkan, återvunnet stål i stället för nytt, sparade 15% av hela projektets klimatpåverkan
  • Optimering och minimering av konstruktioner, till exempel reducering av betongtjocklek.
  • Mindre andel cement – betong med slagg som bindemedel.
  • Optimerad användning av betong – stålrörspålarna fylls delvis med krossmaterial
  • Tunnare skikt av grovbetong
  • Effektivare spont – mindre dimensioner och omfattning
  • Förslag och lösningar från både tjänstemän och yrkesarbetare på plats

Maskiner & Transporter:

  • 100% HVO100 i alla maskiner och transporter
  • Eldrivna maskiner vid pålning och borrning
  • Samlade beställningar och planerade gjutningar med andra aktörer ger färre transporter
  • Större lastkapacitet i schaktbilar ger färre körningar
  • Laddplatser för elbilar på byggplatsen
  • Hemlass – ta med nytt material tillbaka från tippen
  • Ingen onödig tomgångskörning

Cirkulärt byggande:

  • Sortering & återanvändning av asfalt, stål och bergmassor mellan projekt
  • Hål i sponten → mindre framtida drift & underhåll
  • Återbruk av massor & material – stålpålar, stålbalkar, asfalt, kapspill
  • Uppdragen spont återanvänds för tätningar

Innovativ arbetsmetodik:

  • Löpande klimatkalkyler som visar minskande utsläpp över tid
  • Effektivt inköpsarbete med CO2 som urvalskriterium

    Projektet är uppdelat i farledsfördjupning och kajförstärkning. Kajen och terminalytorna i Skandiahamnen behöver stärkas för att hantera större djup och två fartyg samtidigt. Farledsfördjupningen genomförs av Sjöfartsverket och omfattar muddring av nästan fem kilometer farled samt ökad maxdjupskapacitet. Bild: Göteborg hamn

Fakta Skandiaporten
Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige som kan ta emot världens största fartyg. Men i dagsläget kan de inte anlöpa Sverige fullastade. För att lösa problemet, och därmed säkerställa bra förutsättningar för svensk handel, krävs en omfattande fördjupning av farleden. Detta hanteras av projekt Skandiaporten som är uppdelat i två delar; farledsfördjupning och kajförstärkning.

Kajförstärkningen:
Kaj och terminalytor i Skandiahamnen behöver förstärkas för att klara av det ökade djupet och för att kunna hantera två större fartyg samtidigt. Denna del ansvarar Göteborgs Hamn AB för. Byggstart skedde februari 2024.

Farledsfördjupningen:
Området i farleden som behöver fördjupas är nästan fem kilometer långt och muddringsbehovet 9–11 miljoner kubikmeter. Det ska öka maxdjupet från dagens 13,5 till 16,5–17,5 meter. Utöver fördjupningen behöver vändytan utanför containerterminalen breddas. Denna del ansvarar Sjöfartsverket för.

Hela projekt Skandiaporten planeras vara klart 2028.

Källa: Göteborg hamn