Kulturljudszoner och stadsutvecklingsplaner i Göteborg

Detaljplan för bostäder och verksamheter norr om Katrinedalsgatan inom stadsdelen Krokslätt. Av: Bonava/Stig Hedlund/Krook & Tjäder arkitekter
Detaljplan för bostäder och verksamheter norr om Katrinedalsgatan inom stadsdelen Krokslätt. Av: Bonava/Stig Hedlund/Krook & Tjäder arkitekter

Stadsbyggnadsförvaltningen och kulturförvaltningen har tillsammans tagit fram en rapport om kulturljudzoner, enligt ett uppdrag i budgeten för 2024. En kulturljudzon är ett område där kulturljud prioriteras och värnas. Rapporten pekar ut Ringön, Södra Älvstranden och Kungstens industriområde som möjliga områden att studera närmare. Av dessa bedöms Ringön ha bäst förutsättningar för en kortsiktig etablering, då platsutveckling för kulturlivet redan pågår där.

Rapporten framhåller att “att enbart utse ett område som kulturljudzon räcker dock inte för att stärka kulturlivet, det krävs två typer av insatser: dels mer allmänna planeringsåtgärder, dels sådana som anpassas till det specifika området.” Det fortsatta arbetet bör involvera stadsbyggnadsförvaltningen, kulturförvaltningen, Business Region Göteborg (BRG), Göteborg & Co samt stadsmiljöförvaltningen. Det är även viktigt att ha en nära dialog med kulturaktörer inom Göteborgs musikliv.

Detaljplan för Krokslätt, norr om Katrinedalsgatan

Planområdet ligger i stadsdelen Krokslätt, väster om Mölndalsvägen och norr om kommungränsen mot Mölndal. Det omfattar två privata fastigheter, omgivande gator och stråk samt spårvägens vändslinga vid Lana.

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra nya bostäder med centrumverksamheter i bottenvåningarna och bidra till en övergång från industri och verksamhet till ett område med innerstadskaraktär. Planen ska även skapa tydliga och tillgängliga gator och stråk, planlägga området kring vändslingan vid Lana som torg med bibehållen kollektivtrafikfunktion samt stärka vistelsevärden och kopplingar till omgivningen.

Planförslaget innebär att befintliga kontorsbyggnader rivs och ersätts med ett kringbyggt kvarter med cirka 270 bostäder.
Läs mer på goteborg.se

Program för Frölunda

Frölunda är ett av flera utbyggnadsområden som Göteborgs Stad satsar på i sin långsiktiga stadsutveckling. Programmet omfattar cirka 3 000 nya bostäder, varav cirka 500 småhus, tre nya grundskolor, tio ny- och ombyggda förskolor samt lokaler för verksamheter, parker, gator och torg.

Syftet är att identifiera viktiga förutsättningar, strategier och åtgärder för utvecklingen av Frölunda till en sammanhållen stadsdel med ökad närhet och trygghet. Programmet visar var ny bebyggelse kan placeras och hanterar frågor kring kommunal service, gång- och cykelstråk, grönstruktur med mera. Det ligger sedan till grund för pågående och kommande detaljplaner.

Programmet har bedrivits parallellt med programmet för Tynnered. Tillsammans syftar de till att minska barriäreffekter och otrygghetsfaktorer samt stärka de stadsbyggnadsmässiga kvaliteterna.
Läs mer på goteborg.se

Program för Tynnered

Tynnered ska utvecklas till en mer sammanhängande del av staden. Områden mellan Frölunda Torg och Opaltorget samt kring Skattegårdsvägen och Näsetvägen kan byggas ut med bostäder, verksamheter och service för att skapa en tryggare och mer levande stadsdel.

Programmet för Tynnered beskriver utvecklingen under 15–20 år, med fokus på strukturella frågor, lämplig markanvändning och kommunens intentioner för området. Programmet föreslår cirka 2 000 nya bostäder, varav upp till 500 småhus, tre nya grundskolor, cirka åtta ny- och ombyggda förskolor samt lokaler för verksamheter, kollektivtrafik, parker, gator och torg.
Läs mer på goteborg.se

Flerbostadshus vid Sankt Sigfrids Plan, Skår

Förslaget omfattar nybyggnation av två bostadskvarter nordost om Sankt Sigfrids Plan, i korsningen mellan Delsjövägen och Danska vägen, nära Örgryte gamla kyrka och det före detta ryska konsulatet. Marken används idag som park, trafikområde och parkering och ägs av Göteborgs Stad.

Förslaget innebär cirka 100 nya bostäder samt lokaler som kompletterar befintligt utbud. Den innerstadskaraktär som kännetecknas av slutna byggnadskvarter förskjuts österut och ger Sankt Sigfrids Plan en mer stadsmässig inramning.

Stadsutvecklingsförslaget aktualiseras av behovet att bygga om Sankt Sigfrids Plan för att anpassa spårvägsnätet och förbättra trafik- och stadsmiljön. Spårvägens nuvarande vändslinga vid Sankt Sigfrids Plan byggs på kort sikt om för att passa de nya, längre spårvagnarna.