Strid om Västlänken – konsortium avvisar miljardkrav

Schakt vid Korsvägen. FOTO: Trafikverket/Håkan Holgén
Schakt vid Korsvägen. FOTO: Trafikverket/Håkan Holgén

Byggkonsortiet som leds av NCC avfärdar Trafikverkets anklagelser om Västlänken och kallar dem grundlösa. Enligt DN menar företaget att kritiken bygger på bristande kunskap eller en avsikt att dölja Trafikverkets egna brister.

Trafikverket skickade den 3 september ett formellt brev till konsortiet WLC, som ansvarar för järnvägstunnlarna vid Liseberg och Svenska mässan, med krav på återbetalning av miljardbelopp. Myndigheten hänvisade till en extern revisionsrapport som visade på systematiska brister i projektet, något som enligt Trafikverket lett till kraftiga kostnadsökningar. WLC, som ägs av NCC och tyska Wayss & Freytag, fick tid på sig till den 15 september att svara på kraven.

I Trafikverkets brev angavs att kostnadsprognosen för etappen vid Korsvägen nu beräknas till 12,9 miljarder kronor, nästan fem miljarder mer än den tidigare riktkostnaden på 8,1 miljarder. Enbart vite och negativa incitament uppgavs överstiga 1,5 miljarder. Trafikverket betonade att man i nuläget inte såg skäl för polisanmälan men att frågan om exakta krav ännu var öppen, det skriver DN.

WLC:s svar är skarpt formulerat. Konsortiet hävdar att framgång i projektet förutsätter att även Trafikverket har tillräckliga resurser och kompetens för att vara en jämbördig samarbetspartner. I svarsbrevet framhålls att Trafikverkets påståenden är osakliga och insinuerande, något som enligt företaget antingen grundar sig i bristfälliga analyser eller i en avsikt att dölja egna misslyckanden genom att lägga skulden på entreprenören.

Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure, framhåller i DN att Trafikverkets kritik gäller omständigheter som varit kända under lång tid. Konsortiet menar även att myndighetens brev kan ses som ett taktiskt drag inför att en ny kostnadsprognos och tidplan ska redovisas för regeringen.

I sitt avslutande yttrande bestrider WLC samtliga krav och beskriver Trafikverkets agerande som illojalt, bland annat för att ha spridit osakliga uppgifter i media. Samtidigt betonar konsortiet att man är öppen för dialog. Trafikverket uppger till DN att man först kommer analysera svarsbrevet innan vidare kommentarer lämnas.

Delprojekt Rosenlund E09.FOTO: Trafikverket