Efter drygt två års byggtid har Västtrafik invigt en ny bussdepå i Järnbrott i Göteborg. Anläggningen rymmer 100 elbussar och ska spela en central roll i omställningen till en helt eldriven bussflotta. Samtidigt skapas en modern arbetsmiljö för förare och personal.
Den nya bussdepån i Järnbrott, i södra Göteborg är utrustad med verkstäder, tvätt- och städhallar, kontor och personalutrymmen. Bussarna som hör till anläggningen ska främst trafikera linjer som utgår från Frölunda.
– Att ha moderna, fungerande depåer är avgörand, e för att hålla kollektivtrafiken rullande. Det här är en viktig satsning som gör det lättare för fler att resa hållbart och som samtidigt ger förare och övrig personal en bättre arbetsmiljö, säger Lena Johansson, avdelningschef fastighet på Västtrafik.
Depån har byggts av Skanska under ledning av Västra Götalandsregionens fastighetsförvaltning. Det är trafikbolaget Transdev, som kör på uppdrag av bolaget, som är hyresgäst i anläggningen.
Fakta om depån
Anläggningen har plats för 100 elbussar och omfattar totalt 50 000 kvadratmeter, varav byggnaden utgör 6 000 kvadratmeter. Den är byggd för att uppfylla kraven för Miljöbyggnad Silver. Solcellsanläggningen på taket beräknas producera omkring 300 000 kilowattimmar per år. Bussarna i depån kör på ett 20-tal linjer som utgår från Frölunda.
Källa: Västtrafik