Nu stängs avfarten från Lundbyleden västerifrån i Brunnsbomotet permanent. Trafiken leds då om via Tingstadsmotet, vilket kan innebära längre restider. Även gång- och cykelvägen mellan Frihamnsmotet och Brunnsbomotet stängs och hänvisningar ges via alternativa vägar. Förändringarna är en del av arbetet med att riva Brunnsbomotet och ersätta det med nya Kvillemotet.
Redan nu är vissa delar av trafiksystemet kring Lundbyleden stängda. Avfarten mot Backaplan Norr (Östra Magårdsvägen) och påfarten mot Tingstadstunneln/E6 norrut är inte längre tillgängliga från Brunnsbomotet.
Påverkan på gång- och cykeltrafik
Samtidigt stängs gång- och cykelvägen längs Lundbyleden mellan Frihamnsmotet och Brunnsbomotet. Cykeltrafik hänvisas via Lillhagsvägen och Backavägen. Den alternativa sträckan innebär en omväg med flera korsningar, vilket kräver extra uppmärksamhet.
Fler förändringar väntar i september
Ytterligare trafikförändringar väntas i början av september, då Lillhagsvägen stängs för genomfart mellan Minelundsvägen och Västra Magårdsvägen.
Omfattande infrastrukturprojekt
Stängningen av Brunnsbomotet är en del av ett större infrastrukturprojekt. Motet ska rivas för att bredda och bygga om Lundbyleden. I projektet ingår även att bygga om gatorna mellan järnvägen och Backaplan till den nya Kvilleleden. Dessutom ska Bohusbanan få 1,5 kilometer dubbelspår och en ny pendeltågsstation anläggas vid Brunnsbo. Planskilda korsningar ska också byggas för att minska konflikter med den lokala trafiken.
Projektet väntas vara färdigställt senast 2030, men vissa delar kan tas i bruk redan 2028.
Källa: Trafik Göteborg